Zadbaj o swoje serce poprzez trening

Choroby serca są jednymi z najgroźniejszych chorób, jakie trapią naszą współczesną cywilizację. W samym 2009 roku z powodu chorób układu krążenia w Polsce zmarło 178 tysięcy osób. To aż 45% z liczby wszystkich zgonów, jakie miały wówczas miejsce w kraju. Warto tu zaznaczyć, że większość tych chorób układu krążenia, była związana z niedokrwieniem serca. Na szczęście ryzyko zachorowania można tu łatwo zniwelować, poprzez regularną aktywność fizyczną.

Choroba niedokrwienia serca jest zaliczana do chorób cywilizacyjnych, czyli grupy chorób będących wynikiem szybkiego postępu cywilizacyjnego. Do grupy tej zalicza się również otyłość, nadciśnienie tętnicze oraz cukrzycę. Najistotniejszymi przyczynami pojawiania się tych chorób jest najczęściej całkowity brak lub minimalna ilość aktywności fizycznej, niewłaściwa dieta, stres i nałogi takie jak papierosy i alkohol.

Czym grozi niedokrwienie serca?
Niedokrwienie serca polega na tym, iż zapotrzebowanie mięśnia sercowe na tlen nie jest w pełni zaspokajane. Prowadzi to do wystąpienia hipoksji – niedoboru tlenu – i akumulacji zbędnych produktów przemiany materii. Lekarze podają, że najczęściej występującą przyczyną choroby niedokrwiennej serca jest miażdżyca naczyń wieńcowych.

Jak trening może pomóc?
Wysiłek fizyczny uprawiany regularnie jest najbardziej skuteczną metodą na zapobieganie i zniwelowanie skutków wszystkich chorób cywilizacyjnych. Cóż, to właśnie rozwój naszego współczesnego świata rozleniwił nas tak, że popadamy w różnego rodzaju choroby związane z brakiem aktywności fizycznej. Właśnie dlatego powinna ona zagościć na stałe w naszym planie dnia. Wyjątkowo efektywnie w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych działają systematycznie wykonywane ćwiczenia wytrzymałościowe. Właśnie ten rodzaj treningu powinny stosować osoby, chcące zapobiec chorobie niedokrwiennej serca.

Kardio a serce
Treningi wytrzymałościowe, popularnie określane „kardio”, powodują wiele pozytywnych zmian w naszym sercu, o ile wykonywane są regularnie. Jednym z najbardziej korzystnych efektów jest obniżenie tętna, a więc ilości skurczów serca na minutę. Dodatkowo trening ten wpływa na zwiększenie objętości wyrzutowej serca, a więc ilości krwi wypompowywanej w czasie jednego skurczu serca. Pozwala to na zachowanie takiej samej objętości minutowej serca, przy zmniejszeniu tętna, które dodatkowo sprawia, że serce potrzebuje mniej tlen. Jest to szczególnie istotne dla osób chorujących na niedokrwienie serca, ponieważ dzięki tej zmianie adaptacyjnej mniej tlenu jest dostarczane do serca przez częściowo zapchane żyły wieńcowe.  

 

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Rozpocznij trening razem z nami! 

U nas dowiesz się m.in. o tym jak dopasować do siebie trening, jaki sprzęt wybrać i jak nie tracić motywacji!

 

buty halowe