Jak odpowiednio zaplanować trening?

Zdrowy tryb życia i uprawianie sportów stały się – całe szczęście – bardzo popularne. Doszło do tego, że osoby nie trenujące nic i nie wykazujące się aktywnością fizyczną są gorzej postrzegane, co może przełożyć się na wyniki w pracy czy życie prywatne. Właśnie z tego powodu coraz więcej z nas decyduje się na regularne wykonywanie określonej dyscypliny sportowej. Najczęściej sami bierzemy się za rozpisanie treningu, co niestety często kończy się kontuzjami lub przetrenowaniem. Zanim więc wskoczysz w dres i zaczniesz trening, warto dowiedzieć się na co zwrócić szczególną uwagę przy układaniu właściwego planu ćwiczeń.

Często wychodzimy z założenia, że ćwiczenia same w sobie nie mogą być szkodliwe i sam fakt, że podejmujemy jakikolwiek wysiłek fizyczny działa tylko na naszą korzyść. Karmimy się formułkami typu „sport to zdrowie”, jednak nie znaczy to, że nieodpowiedzialne uprawianie treningów niczym nie grozi. Otóż źle dobrane lub nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia fizyczne są bardzo szkodliwe. Jednym z najczęstszych błędów jest np. przeświadczenie, że należy trenować codziennie, ponieważ szybciej osiągnie się wymarzony wynik. Kończy się to urazami aparatu ruchu oraz przetrenowaniem. Oto kilka rad dla wszystkich tych, którzy chcą ćwiczyć z rozwagą.

Czy są jakieś przeciwskazania?
To, co musisz zrobić na samym początku i co jest absolutną podstawą to określenie ewentualnych przeciwskazań do wykonywania ćwiczeń fizycznych. W ten sposób od razu będziesz wiedział, jaki rodzaj treningu jest dla ciebie odpowiedni i pozwoli ci to uniknąć uprawiania szkodliwych dla ciebie ćwiczeń. Zawsze warto udać się wcześniej do lekarza w celu przejścia kompleksowych badań, które pozwolą wykryć wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu naszego organizmu.

Wyznacz cel i dni treningu
Tworząc plan treningowy należy zacząć od określenia głównego celu ćwiczeń. Wówczas będziesz mógł dobrać taki plan, w którym dominować będą ćwiczenia realizujące twoje założenia. Jeśli na przykład poprzez wysiłek fizyczny chcesz spalić zbędną tkankę tłuszczową musisz skupić się na ćwiczeniach kardio. Następnie odpowiednio dobrane ćwiczenia należy rozdysponować w ciągu tygodnia. Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak minimum treningowe, aczkolwiek ogólnie wskazuje się, że jeśli ćwiczenia mają być efektywne i podtrzymywać naszą kondycję powinny być wykonywane co najmniej 3 razy w tygodniu. Miej również na uwadze to, że w twoim rozkładzie powinien znaleźć się przynajmniej jeden dzień wolny od jakiejkolwiek aktywności fizycznej, kiedy nasze ciało będzie mogło odpocząć i zregenerować się.     

 

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Rozpocznij trening razem z nami! 

U nas dowiesz się m.in. o tym jak dopasować do siebie trening, jaki sprzęt wybrać i jak nie tracić motywacji!

 

buty halowe